Multilevelmarketing versus pyramida či letadlo
MLM je, jak už bylo řečeno, forma síťového prodeje například nějakých výrobků. Cílem je zkrácení distribučního řetězce. Firma vyplácí provize distributorům na distribuci výrobků. To je efektivnější než klasická cesta pře velkosklady, velkoobchody, maloobchody + reklama, kde každý tento krok stojí peníze.
Běžný postup:
Výrobce
Velkoobchod
Maloobchod
Zákazník
díky MLM zkrácený postup:
Výrobce
Distributor; poradce
Zákazník
MLM nabízí příležitost každému, kdo je ochotný pracovat a nečeká jen hodně peněz za málo práce. Jde o podnikání, takže později si musíte pořídit živnostenský list. Pod pojmem „multi-level“ se však spoustě lidí jako první synonymum vybaví „pyramida“ nebo „letadlo“.
Poprvé se tento systém více uplatnil v USA koncem druhé světové války. Tehdy šlo o pašování alkoholu za doby prohibice, tak že se nedalo mluvit o legálním podnikání. Princip byl jednoduchý – každý „pašerák“ byl odměňován za přivedení nového aktivního „pašeráka“. Díky tomu obchod s alkoholem vesele vzkvétal a prodávalo se ho minimálně tolik jako před prohibicí. Legálně tento výnosný systém poprvé použila společnost California Vitamins. Měla úspěch a po čase se dva nejlepší distributoři osamostatnili a založili vlastní společnost - Amway Corporation. Která funguje po celém světě do dnes. Bohužel má však díky některým nepoctivým distributorům u nás poměrně špatné jméno.
Trochu o principu pyramidy / letadla
Letadla jsou financována hlavně ze vstupních poplatků a počítají s
exponenciálním růstem.
Jednoduchým výpočtem pak snadno zjistíme, že slibované výdělky jsou nereálné. Z toho plyne,
že nejvíce získají ti, kteří
stojí „na vrcholu pyramidy“ – a ti dole mohou jen prodělat. Proto letadlo rychle
padá k zemi.
Letadla startují a padají. V ČR prolétlo taky mnoho letadel, než si lidé začali dávat pozor. Nachytal mnoho Čechů třeba Skyline International, Vanilla, H-System, 1. Česká teplo-úsporná společnost, Avalanche a mnoho dalších. Dříve bývaly varovným znakem především vysoké vstupní poplatky.
V MLM dnes už vstupní poplatky nebývají, nebo se za ně hradí přednášky, materiály, vzorky produktů bývají obvykle v řádech stokorun a nebo nejlépe žádné a peníze plynou výhradně z prodeje zboží.
MLM verzus PYRAMIDA / LETADLO
Pyramida a letadlo jsou dvě synonyma. Bohužel často zaměňované za MLM, čehož
pyramidové systémy často využívají. Pokud se totiž něco nelegálního podobá
něčemu legálnímu, prověřenému a fungujícímu, lidé v to mají větší důvěru. Ovšem
když zjistí pravdu, často zavrhnou i to dobré.
Pyramida či letadlo je dlouhodobě neudržitelný a podvodný model, který se obvykle sám rychle zhroutí. V našem zákoně je letadlo definované jako „nekalá sázka“, potažmo „nelegální hra“. Obvykle bývá model fungování velice jednoduchý. Každý nově příchozí člen zaplatí určitý vstupní poplatek, za který nedostane buď vůbec nic, nebo produkt, který ani zdaleka nemá hodnotu vstupního poplatku.
Moderní podoba letadla a pyramidy využívá již výhradně metody povinného nákupu předražených produktů v takzvaném startovacím balíčku. To z nich dělá podle zákona legální MLM. Posouzení je na Vás, co je ještě morální cena a co už nikoli. Za každého nového člena již inkasujete provize z jeho vstupního poplatku.
Několik bodů pro rozeznání letadla a dobrého multi level marketingu:
Velký vstupní poplatek.
Mlhavé a nedostatečné informace o společnosti, která produkt nabízí, stejně jako o produktech
Přísliby závratného prodejního a růstového potenciálu. Většina MLM používá lehký „brain-washing“, ovšem nesmí to přesáhnout určité meze. Používá se jen v omezené míře k motivaci členů.
Žádný produkt a nebo takový, jehož cena řádově (ne)odpovídá velikosti vstupního poplatku. V dobrém multilevlu vám nic nenutí. Případně jen nějaké minimum, které lze snadno prodat a pokrýt tak vstupní náklady.
Příjem závisí především na odměně za získávání nových členů nebo za prodej produktů stávajícím členům. V dobrém MLM je produkt dobře prodejný i nečlenům komunity.
Pokud jde o podvod, tak vás stále přesvědčují o legálnosti, ale zároveň nemáte k dispozici základní informace (certifikáty, IČO,...).
Společnost nemá žádnou tradici, funguje krátce. Sice i nový MLM může fungovat dobře, ale starší je větší jistota (i když menší potencionální klientela).
U neetického MLM cca 90% členů prodělává, zhruba 7 % si přijde na své a jen 3% na tom závratně vydělají. V dobrém síťovém marketingu si vydělá každý aktivní a alespoň trochu schopný člen.
Komentáře
RSS informační kanál komentářů k tomuto článku.